Een effectieve verkiezingscampagne omvat niet alleen online strategieën, maar ook een krachtige aanwezigheid op offline kanalen. In een tijd waarin veel politieke partijen de uitdaging van het aantrekken van kiezers ervaren, moeten we breder denken en innovatieve benaderingen verkennen.
De voordelen van offline middelen ter ondersteuning van jouw campagne zijn wellicht ondergewaardeerd. Soms schrikt het idee van een offline campagne, zoals buitenreclame en grootformaat printmedia af vanwege de vermeende hoge kosten. Dit is vaak onterecht. De kost per duizend impressies (CPM) voor dergelijke communicatie is vaak zeer gunstig en de mogelijkheden divers.
Het overwegen waard? Offline campagnes bieden de gelegenheid om zowel actieve als passieve kiezers te bereiken. Passieve kiezers vormen een aanzienlijk deel van het electoraat; zij zijn wellicht bereid van standpunt te veranderen als de juiste gelegenheid zich voordoet, maar zijn niet actief op zoek. Het is aan jou om hen effectief en regelmatig te benaderen.
Hier presenteren we enkele interessante manieren om jouw verkiezingscampagne offline tot een succes te maken!
Posters
Benutten van eigen locaties
Beschik je over verschillende interessante locaties voor het plaatsen van uw boodschap? Dan kan u aan de slag met affiches en polypropborden. Affiches zijn uiteraard het meest budgetvriendelijk item, je kan ze eenvoudig aanplakken op houten of metalen constructies met een sterke behangerslijm. In de winterperiodes voeg je best houtlijm hieraan toe om de hechting te bevorderen.
Polypropborden zijn een geschikter materiaal voor communicatie op lange termijn. Het is namelijk waterbestendig, mits een goede constructie kan je overigens met allerlei vormen en maten werken!
Wil je wat creatiever uit de hoek komen voor het vinden van ruimte, kan je aan de slag met stickers. Auto’s, ramen, muren, vloeren, … plak een sticker, als het mag natuurlijk. Last but not least kan u ook altijd gebruik maken van banners, geperforeerd of niet, tot een grootte die u zelf bepaald!
Out of Home (OOH) mag terug
Voor zij die het nog niet wisten, Out of Home, ook wel buitenreclame genaamd, mag terug deel uitmaken van jouw verkiezingscampagne.
Wanneer je snel veel kiezers wilt bereiken zonder al te veel voorbereiding, kunnen billboards een goede keuze zijn. OOH genereert over een standaardperiode van twee weken al een aanzienlijk bereik. je kunt specifieke regio's targetten met op maat gemaakte selecties of gewoonweg heel Vlaanderen in één keer.
Afhankelijk van jouw gewenste campagneregio, kan het ene medium al wat interessanter zijn dan het andere. Met billboards bereik je de automobilisten, een meerderheid van het woon-werkverkeerverkeer, op N- en verbindingswegen in regionale/landelijke gebieden.
Overweeg abri's en mupi's voor maximaal bereik in steden. Aan iedere bushalte, winkelstraat, op ieder plein of herkenningspunt, overal passeer je deze panelen in nagenoeg alle grotere steden in België. Wil je nog meer densiteit creëren, kunnen kleinschalige oplossingen
zoals flyer- of broodzakcampagnes een extra antwoord bieden. Het
laagdrempelige budget en de flexibiliteit die ermee gepaard gaat zijn in ieder geval een voordeel.
Creativiteit als troef
Het ontwerp van jouw campagne is essentieel. Zorg ervoor dat je boodschap opvalt met opvallende kleuren en een duidelijke link naar uw politieke standpunten. Een pakkende slogan en een consistente boodschap dragen bij aan effectieve offline campagnes.
Wij staan in ieder geval klaar om je te helpen om de ideale kiezers offline te bereiken en jouw verkiezingscampagne tot een succes te maken!